Vi lever i en verden af lys og farver. Man skulle tro, at farver kun har en æstetisk betydning, men i virkeligheden påvirker de vores oplevelse af verden. En basal forståelse af lys og farver er derfor essentiel for fotografering og filmproduktion. I denne artikel tager vi et dyk ned i denne spændende verden, og du lærer om lysets spektrum, vores opfattelse af farver, lysets farvetemperatur og meget andet.
Hvad er farver?
Der er stor forskel på fysiske egenskaber og vores opfattelse af verden. Et eksempel på dette er farver. Farver opstår, når lys udsendes eller reflekteres fra en genstand. Men lys har i virkeligheden ikke nogen farve. Lys, som i virkeligheden er elektromagnetisk stråling, har kun en bestemt bølgelængde. Vores øjne opfanger denne bølgelængde eller frekvens, og efterfølgende skaber hjernen en farve.
Vi opfatter elektromagnetiske bølger med forskellig frekvens som forskellige farver, men dette gælder kun i et meget lille område af det elektromagnetiske spektrum. Det er faktisk kun ganske små forskelle i bølgelængde, der skaber farverne rød, grøn og blå. Den korteste bølgelængde, som mennesket kan se, er den violette på omkring 380 nm og den længste bølgelængde er rødt lys, som har bølgelængder lige over 700 nm.
Det elektromagnetiske spektrum – Det synlige lys udgør kun en meget lille del af dette spektrum.
Et eksempel på, hvordan lys med en bestemt bølgelængde reflekteres, er planternes grønne farve. Planter lever af lyset fra vores sol. Men planter er kræsne og absorberer primært de røde og blå dele af lysets spektrum. Planter bruger ikke meget af det grønne, der reflekteres. Det er derfor, skoven og græsset er grønt.
Lys fra solen kaldes ”hvidt lys”, da det er en blanding af alle de farver lys, som mennesket kan se. Lyset fra solen indeholder også ”farver”, som mennesket ikke kan se. I en regnbue brydes solens hvide lys i kugleformede vanddråber, så vi kan se forskellige farver fra det hvide lys. Vanddråberne virker som prismer, der afbøjer lyset, når det trænger ind i dem. Langbølget lys (de rødlige toner) afbøjes ikke så meget, som kortbølget (de blålige toner), og derfor splittes solens hvide lys op i de individuelle farver. Læs mere i artiklen “Regnbuer“.
Solens hvide lys er altså elektromagnetiske stråling med en masse forskellige bølgelængder og indeholder alle tænkelige farver.
I en regnbue brydes solens hvide lys i kugleformede vanddråber, så vi kan se forskellige farver fra det hvide lys.
Det, vi ser, ligner altså ikke det, vi ser på. Det, vi ser, er resultatet af beregninger og simuleringer i hjernen. Et hvidt stykke papir ser altid hvidt ud for øjet, men for et kamera, som ikke besidder vores hjernes intelligens, så kan papiret antage uendelige mange farver. Hvilken farve, papiret antager, afhænger af belysningen.
Farve er altså mere en egenskab ved vores hjerne end en egenskab ved tingene, som vi ser på. Farver eksisterer ikke i den ydre verden, de opstår først, når vi har bearbejdet synsindtrykkene i hjernen. Derfor ser vi tingene med den samme farve uanset lysforholdene. Græsset opfattes for eksempel altid grønt, da græssets grønne farve opstår som en beregning i hjernen, hvor hjernen forsøger at skabe den samme oplevelse af det grønne græs, uanset om vi ser det i gråvejr, i solskin eller i lyset fra en solnedgang.
Læs mere om lys og farver i artiklen “Hvad er lys?” på Videnskab.dk.
Lysets farvetemperatur
Farvetemperatur for en lyskilde er et udtryk for, hvordan vi oplever lyset – om det virker ”varmt” eller ”koldt”. Skalaen for farvetemperatur går fra 0 til ca. 20.000 og angives i Kelvin eller blot K. Lys med et lavt antal Kelvin opleves som varm, og jo højere farvetemperatur, des koldere opfattes lyset. Et stearinlys har eksempelvis en farvetemperatur på ca. 1.200K, en glødepære har en farvetemperatur på ca. 2.700K, og dagslys har en farvetemperatur på over 5.000K.
Ved køb af lysudstyr benyttes betegnelserne varmt og koldt lys. Typisk dækker betegnelserne over nedenstående intervaller:
- Varmt lys: 2.700 – 3.300 K
- Neutralt Lys: 3.500 – 4.000 K
- Koldt Lys (dagslys): 4.000 – 6.000 K
Kelvin skalaen udtrykker farven på et ideelt sort legeme. Et sort legeme vil være sort ved stuetemperatur, men vil grundet udsendelse af varmeudstråling blive opfattet som værende rødt af det menneskellige øje ved ca. 800K. Efterhånden som temperaturen stiger vil legemet udsende hvidt og blå lys, for til sidst at blive usynligt i form af ultraviolet lys.
Læs mere om lys og farver i artiklen “Hvad er farvetemperatur?” fra Light Partner.
Lyset fra et stearinlys har en farvetemperatur på ca. 1.200K
Naturlig farvegengivelse
Måske har du oplevet, at den farverige kjole fremstår mindre farverig i soveværelset end uden i solen. Eller at det farverige møbel ser mindre farverig ud i stuen end i butikken. Dette skyldes sandsynligvis en lyskilde med dårlig evne til at gengive de naturlige farver. God farvegengivelse er ikke bare relevant hjemme – det spiller en vigtig rolle i sundhedsvæsenet, grafisk design, tøjbutikker og mange andre steder.
Lyset fra en glødepære svarer næsten til lyset fra et ideelt sort legeme, mens mange af de nyere lyskilder har et helt andet lys-spektrum. Lysstofrør, energisparepærer og billige LED pærer har nogle høje “spikes” i spektret og manglende farver imellem disse “spikes”. Dette går ud over lyskvaliteten. Farvetemperaturen siger altså ikke noget om kvaliteten på lyset. Hvor godt eller naturligt en lyskilde gengiver farverne på det belyste afhænger af lyskildens farvegengivelsesindekset – CRI (colour rendering index) eller RA-værdi.
Sollys, som gengiver farver naturligt, har en Ra på 100, og bruges som standard når lyskilder sammenlignes. Hvis Ra værdien er lav, så vil farver fremstå kedelige og matte.
- Ra = 100 – Perfekt farvegengivelse (sollys)
- Ra = 90-99 – Rigtig god farvegengivelse
- Ra = 80-89 – God farvegengivelse
- Ra = Under 80 – Mindre god farvegengivelse
De første LED pærer var ikke særlig populære, pga. deres lave Ra værdi. Men i de senere år er der sket en rivende udvikling, og i dag kan LED pærer fås med en høj Ra værdi og næsten på niveau med traditionelle glødepærer, som har en Ra på omkring 99. De fleste LED pærer har i dag en Ra værdi på over 80, og de udsender et ganske fint og acceptabelt lys. Derfor er LED pæren også ved at udkonkurrere andre lysteknologier.
Læs mere color rendering index (CRI)
Overvejelser ved køb af fotolys og videolys
Lys og farver er essentielle elementer for foto og video. Uanset om man skal bruge lys professionelt eller til hobby brug, så er det vigtigt, at bruge det rigtige lysudstyr. Nedenstående kan du læse om nogle af de overvejelser, så du bør gøre i forbindelse med valg af lys.
VL150 fra Godox giver et kraftigt 150W output, og udsender et flimmerfri og dagslysbaseret lys (5600K).
Hvad skal lyset bruges til?
Der er stor forskel på lys til brug i et professionelt filmstudie og lys til hobby brug på ferier.
I et studie har man formentlig både plads og behov for større lys, der kan belyse hele produktet eller personen, som man vil filme eller tage billeder af.
På rejser eller ture i naturen er der helt andre begrænsninger – både med hensyn til størrelse og vægt. Udstyret skal kunne pakkes ned og nemt bæres med på turen. Adgang til strøm er en anden begrænsning, så udstyr der kører på batterier vil være det bedste valg.
Hvilke funktioner skal lyset have?
Ved produktfotografering i et studie er det ofte vigtigt, at lyset nemt kan justeres i højde og vinkel for at skabe optimal belysning. I studiet er det også vigtigt, nemt at kunne justere lysstyrken og farvetemperaturen, så man kan ændre lyset til at blive enten varmere, koldere og derved ændre opfattelsen af billedet. I studiet er det oftest en fordel med en fjernbetjening til lyset. Når lysstyrke og farver kan justeres med fjernbetjeningen spares mange gåture frem og tilbage for at justere.
På rejser og ture i naturen, så kan det være godt at have et lys, der kan bruge batterier. På denne måde slipper du for at slæbe rundt på ledninger og andet udstyr, men kan bare gå i gang med det samme.
Begynder- eller professionelt lys?
Det kan være en hel videnskab at finde det rette lys. Hvis man ikke har ret meget erfaring med brug af lys til foto og video, så kunne det være en god ide at starte med en billigere løsning. Dette giver mulighed for at eksperimentere uden at ødelægge budgettet. Når man har gjort sine første erfaringer og kender sit behov bedre, så kan man investere i dyrere lys.
Hvis man er en mere erfaren bruger af lys til foto og video, så er der på markedet mange forskellige typer af lys til rådighed og i mange forskellige prisklasser.
Hvilke optagelser skal laves med lyset?
Hvis fokus er på produktbilleder vil et godt spotlight lys være et oplagt valg. Overvej, at bruge flere lys for at fjerne skygger fra produktbillederne.
VLOG´s kræver en anden type lys. Her kan man måske nøjes med en bordlampe med en god pære til video.
Optagelser i naturen eller om aftenen kræver ofte kraftigt lys.
Bedste lystype til formålet?
Der er de senere år sket en kraftig udvikling af LED lys. De er meget mere energieffektive og holder meget længere end glødepærer.
LED lys har også en anden fordel for foto og video. De er meget mere justerbare end en glødepære – både med hensyn til lysstyrke og med hensyn til farvetemperatur. LED lys fås både med en fast farvetemperatur (typist 5600K), med variabel farvetemperatur (for eksempel 2800 til 6500K) og RGB lys (mange tusinde forskellige farver).
Leje af fotolys og videolys
Hvis ikke du har dit eget lysudstyr eller ønsker hjælp til opstillingen, så kan vi hjælpe. Terralapse har et stort lager af forskelligt fotolys og videolys. Vi kan levere alt udstyret til dit optagested, sikrer den korrekte opstilling og kan endda hjælpe med optagelse og redigering af den færdige film. Det rigtige udstyr og en korrekt opstilling er afgørende for et godt resultat.
Hvis du skal lave green screen optagelser, så kan vi også hjælpe. Vores største green screen er 8×6 meter. Har du brug for en endnu større green screen, så kan vi få den syet på mindre end to uger. Vi leverer alt udstyret til dit optagested og sikrer den bedste opspænding af stoffet, udglatning af folder og en ensartet belysning. Vi kan også hjælpe med optagelse og redigering af den færdige film.
Læs mere om mulighederne i artiklen “Mobilt Green Screen Studie“. Du kan blandt andet læse om, hvordan vi bruger green screen teknikken i vores arbejde med timelapse og få nogle ideer til, hvordan vi måske kan hjælpe dig med at skabe nogle unikke optagelser af dit næste projekt. Læs mere om vores udstyr til color-keying i artiklen “Green Screen Udstyr“.
Lær en masse om green screen teknikken i artiklen “Green Screen“. Du kan lære, hvordan denne filmteknik eller fototeknik fungerer, og du får nogle tips og lærer teknikker, der kan hjælpe dig med belysning af en green screen og få de bedste chroma key optagelser.
Terralapse har et stort mobilt green screen studie og kan hjælpe med alt i processen – vi leverer alt green screen udstyret til dit optagested, sikrer den korrekte opstilling og kan endda hjælpe med optagelse og redigering af den færdige film.
Lær mere
Jeg håber, at min lille artikel om lys og farver har været interessant, og at den har givet et lille indblik i nogle af de overvejelser, som er relevante at gøre om lys og farver i forbindelse med fotografering og filmproduktion. Har du fået lyst til at lære mere om andre teknikker, så læs mere her.
Du kan lære om produktion af timelapse i denne blog “Alt om timelapse“, på resten af websiden Timelapsefilm.dk og på Terralapse.com.
Hvis du har brug for en timelapse til kommercielt brug, så læs mere her.
God fornøjelse.