Color-keying eller chroma key er processen, hvor en person eller objekt optages mod en monokromatisk farve, hvorefter farven udskiftes med en anden video, foto eller billede. I denne artikel kan du lære, hvordan denne filmteknik eller fototeknik fungerer, og du får nogle tips og lærer teknikker, der kan hjælpe dig med belysning af en green screen og få de bedste chroma key optagelser.
Color keying benyttes masser af steder – men ofte uden vi ved det. Når meteorologen på TV står foran et vejrkort under vejrudsigten, så er det en green screen, der gør denne illusion mulig. I virkeligheden står meteorologen blot foran et grønt stykke stof, og satellitkortet bliver indsat i redigeringen af programmet.
Det lyder simpelt, men brugen af green screen eller blue screen er ikke altid så nemt, som man umiddelbart skulle tro. Der er nemlig en lang række udfordringer, som jeg i denne artikel vil forsøge af afklare og komme med nogle løsninger på.
Valg af farve til color keying
Color-keying er processen, hvor software benyttes til at vælge en bestemt farve og udskifte denne farve med en anden video, foto eller billede. Den foretrukne farve til denne opgave er grøn og blå. Dette skyldes, at både grøn og blå ligger langt fra vores hudfarve, som indeholder meget orange farve. Derved bliver det lettere at fjerne den grønne eller blå farve, uden det påvirker vores hudfarve. Den røde farve er for eksempel ikke velegnet til optagelse af personer, da hudtoner risikerer at blive transparente og vise det bagvedliggende billede eller video.
Da et kamera er dobbelt så følsom overfor den grønne farve i forhold til den blå farve, så vælger de fleste en green screen til deres optagelse. Det giver simpelthen en renere optagelse med mindre støj. En blue screen er også mørkere end en green screen og kræver derfor mere lys – omtrent dobbelt så meget. Men hvis personer har noget grønt på eller objekter på optagelsen er grønne, så er valget af en blue screen oplagt. Blue screen er derfor også det foretrukne valg i forbindelse med optagelser af voksende planter.
Den korrekte belysning af green screen
Men hvad er det, der adskiller den gode chroma key optagelse fra den dårlige? Et egnet software til opgaven er nødvendigt, men det er ikke valget af software, der er afgørende for resultatet. Det er heller ikke kameraudstyret, der gør nogen større forskel. Det afgørende for den gode chroma key optagelse er lyset – eller rettere – green screen belysningen.
Start med at skabe den korrekte green screen belysning og først herefter på normal vis skabe den korrekte belysning af de personer og objekter, som optagelsen skal vise. Ved belysning af personer og objekter i forgrunden, så bør du overveje, hvordan optagelsen skal benyttes, og hvordan belysningen skal være for at matche den baggrund, som skal indsættes i den endelige optagelse.
En ensartet belysning af afgørende for chroma key processen. Andet, der kan give udfordringer, er skygger, bevægelsesslør og grønne/blå elementer i optagelsen. Green screen belysningen kan for det menneskelige øje se ensartet ud. Vores øjne er fantastiske til at kompensere for uensartede belysning, men det er et kamera ikke. En ensartet belyst green screen kan være forskellen på nogle enkelte klik på computeren og timevis af trættende arbejde ved computeren, og hvor resultatet alligevel ikke bliver som håbet.
En af de typiske fejl ved belysningen af en green screen er at placere lys for tæt på baggrunden. Dette skaber en uensartet belysning. Flyt i stedet lyset et par meter væk og brug en softbox til at sprede lyset – for eksempel en strip light softbox.
Programmet Green Screener til mobil og tablet kan hjælpe med opsætningen af en ensartet belyst green screen. Programmet ser på samme måde som et kamera og kan vise brugeren, hvor der er mørke områder, og hvor der er lyse.
En green screen skal belyses en lille smule mindre end personer eller elementer i forgrunden. Hvis den belyses for lidt, så kan der opstå skygger på baggrunden, hvis den belyses for meget, så kan reflekteret lys fra baggrunden ramme elementer i forgrunden.
Valg af lyskilde
Typen af lys er også afgørende for et godt resultat. 5600K dagslys lamper er fremragende til belysning af en green screen. Undgå glødepærer, da det varme lys (3200K) giver en dårlig belysningen af en green screen. Brug helst den samme type lys og med den samme farvetemperatur (for eksempel 5600K). Hver typer lys har nemlig forskellige farvetemperatur og ved brug af forskellige typer lys skabes forskellige farver af grøn, hvilket kan give udfordringer ved color-keying. Yderligere skal belysningen være konstant, så vær varsom med for eksempel lysstofrør.
Lær om lysets spektrum, vores opfattelse af farver, lysets farvetemperatur og meget andet i min artikel “Lys og farver“.
VL150 fra Godox giver et kraftigt 150W output, og udsender et flimmerfri og dagslysbaseret lys (5600K).
Læs mere om andet udstyr til color-keying i min artikel “Green Screen Udstyr“. Du kan også læse om, hvordan vi i Terralapse bruger mulighederne med green screen i artiklen “Mobilt Green Screen Studie“.
Green Screen baggrund
Baggrundsmaterialet kan enten være stof eller papir. Den grønne farve kan også males direkte på væggen, hvis man ønsker en permanet løsning. Det vigtigste er, at overfladen er mat og farven er ensartet. Læs mere om maling af væggen i artiklen “Green Screen Maling“.
Den grønne green screen maling er på vandbasis og pensles og rulles på. Kan bruges på både beton, mursten, savsmuldstapet, MDF og træ.
Hvis du ønsker en stof eller papir løsning, så er der masser at vælge imellem. Hvilken løsning der passer til dig, afhænger af dine behov. De fås fra helt små størrelser, der nemt kan foldes sammen og lægges væk, til store tunge tæpper, der kræver solide stativer og masser af plads.
Baggrunde i stof er det mest benyttede, men her kan udfordringen være krøller og folder, som kan give skygger på baggrunden, hvilket kan give store problemer efterfølgende, når den grønne farve skal fjernes med chroma keying software. Den bedste måde at fjerne krøller og folder er at spænde stoffet ud og eventuelt benytte en vandforstøver eller tøjdamper til at fjerne de sidste krøller (dette gælder selvfølgelig kun ved brug af et baggrundsmateriale, der kan tåle dette).
Skygger kan også opstå, hvis noget placeres for tæt på baggrunden. Dette er især gældende, hvis ikke baggrunden er korrekt belyst. Benyt gerne 2 meters afstand mellem personer/objekter og baggrunden. Derved undgås skygger på baggrunden og samtidig minimeret påvirkningen af den grønne farve fra baggrunden (colour spill). For at minimere påvirkningen af grønt lys, der reflekteres fra baggrunden, så bør mængden af det grønne stof minimeret. Afdæk eventuelt områder af det grønne stof, som ikke skal benyttes, med sort stof. Læs mere om dette i artiklen “Reducing Green Spill“.
Scenemolton er den kraftige lystætte moltontype med en vægt på 300 gram pr. m2. Tæppet er ideelt til baggrund for chromakey-processen. Det forhindrer lysrefleksioner, er let at rengøre, er lydabsorberende og uigennemsigtig og kan fastgøres uden folder.
Kameraindstillinger til green screen
Stor blændeåbning
Du kan med fordel benytte en stor blændeåbning på dit kamera. Når der stilles skarpt på personer/objekter i forgrunden, så vil baggrunden blive lidt slørret, hvilket kan hjælpe med at fjerne krøller, folder eller pletter på baggrunden. Hvis du vælger at bruge en stor blændeåbning på dit kamera, så vær opmærksom på, at personer/objekter forbliver i fokusområdet under hele optagelsen.
Kort lukketid
Du kan også med fordel bruge en kort lukketid på dit kamera. Dette minimerer bevægelsesslør, hvilket vil indeholde grøn farve og være svært at fjerne efterfølgende. Du kan eventuelt tilføje bevægelsesslør efterfølgende under redigering.
Lav ISO
Det er yderligere vigtigt at undgå støj i optagelsen, da dette også kan give problemer senere, når den grønne farve skal fjernes. Hold derfor ISO værdien så lav som muligt ved at bruge kraftig belysning af både green screen og personer/objekter i forgrunden.
Chroma key – green screen software
Chroma key eller color-keying er processen, hvor man fjerner den grønne eller blå farve på optagelsen. Processen udføres i et software program som Ultra Key i Adobe Premiere Pro.
Hvis optagelsen er mere udfordrende, så er Keylight i Adobe After Effects velegnet til opgaven. Læs mere om Keylight i artiklen “Getting Started With the Keylight Plugin in After Effects“.
Selvom et plugin som Keylight giver en masse avancerede muligheder, så er det altid bedre at lave gode optagelser fra starten med en ensartet green screen belysning.
Checkliste før green screen optagelse
Inden optagelse kan du gennemgå denne checkliste, så du sikrer dig, at du har husket det hele. Men inden du når så langt, så har du selvfølgelig afklaret, om du skal bruge en green screen eller en blue screen, hvilken type lys du skal benytte og så videre.
Green/blue screen
- Undgå tydelige krøller og folder – spænd stoffet ud og brug evt. en vandforstøver eller tøjdamper (ved stofbaggrund)
- Skab ensartet belysning af green/blue screen – brug evt. Green Screener
- Minimer det grønne/blå område – især foran personer og objekter. Tildæk eventuelt med mørkt stof.
Personer og objekter
- Undgå reflektive materialer – glas, briller m.m.
- Undgå grønt/blåt tøj eller objekter
- Hold god afstand (ca. 2 meter) mellem personer/objekter og baggrund
Belysning af forgrund
- Belys personer og objekter en lille smule kraftigere end belysningen af baggrunden
- Juster belysning, så den matcher den baggrund, som skal indsættes i den endelige optagelse
Kamera indstillinger
- Brug stor blændeåbning og fokuser på personer og objekter – baggrund må gerne være ude af fokus
- Brug kortere lukkehastighed end normalt – f.eks. 1/100 eller 1/80
- Brug lavest mulige ISO
Mobilt Green Screen Studie
Hvis ikke du har dit eget green screen udstyr eller ønsker hjælp til opstillingen, så kan vi hjælpe. Terralapse har et stort mobilt green screen studie og kan hjælpe med alt i processen – vi leverer alt udstyret til dit optagested, sikrer den korrekte opstilling og kan endda hjælpe med optagelse og redigering af den færdige film.
Terralapse har et stort mobilt green screen studie og kan hjælpe med alt i processen – vi leverer alt green screen udstyret til dit optagested, sikrer den korrekte opstilling og kan endda hjælpe med optagelse og redigering af den færdige film.
Det rigtige udstyr og en korrekt opstilling er afgørende for et godt resultat. Vi har udstyret og sikrer den bedste opspænding af stoffet, udglatning af folder og en ensartet belysning.
Vores største green screen er 8×6 meter. Har du brug for en endnu større green screen, så kan vi få den syet på mindre end to uger.
Læs mere om mulighederne i artiklen “Mobilt Green Screen Studie“. Du kan blandt andet læse om, hvordan vi bruger green screen teknikken i vores arbejde med timelapse og få nogle ideer til, hvordan vi måske kan hjælpe dig med at skabe nogle unikke optagelser af dit næste projekt. Læs mere om vores udstyr til color-keying i artiklen “Green Screen Udstyr“. Lær om lysets spektrum, vores opfattelse af farver, lysets farvetemperatur og meget andet i artiklen “Lys og farver“.
Jeg håber, at min lille artikel har været interessant, og at den har givet et lille indblik i green screen teknikken. Måske har du også fået nogle brugbare tips og teknikker til dit arbejde med green screen optagelser. Har du fået lyst til at lære mere om andre teknikker, så læs mere her.
God fornøjelse.